Notícies

Navigation Bar

Tot OK?, una nova eina per detectar casos de violència infantil

Es tracta d’una ampliació del telèfon Infància Respon, que incorpora un xat en línia i el servei de missatgeria de WhatsApp per promoure l’ús del servei entre nens, nenes i adolescents

Above Content Body

Content Core

Tot OK?, una nova eina per detectar casos de violència infantil
Logotip d'aquest espai en línia de la Generalitat

 

Tot OK? és un nou servei on la ciutadania pot comunicar sospites o situacions de violència contra nens, nenes i adolescents.

És una ampliació del telèfon Infància Respon (116 111) que incorpora un xat en línia i el servei de missatgeria WhatsApp, en fase de proves.

Tot OK? és un servei públic, confidencial i gratuït que opera les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any.

Està dirigit a cinc tipus d’usuari: “nens i nenes”, “adolescents”, “joves”, “professionals de l’àmbit de la infància” i “ciutadania”, amb llenguatge adaptat a les edats i els coneixements.

Persegueix els objectius següents:

  • Fer aflorar situacions de risc, especialment entre infants i adolescents.
  • Adaptar els canals de comunicació als que utilitzen habitualment adolescents i joves.
  • Guiar els infants, adolescents i joves que estan patint violència en la comprensió de la seva situació.
  • Orientar professionals i ciutadania sobre com detectar i denunciar les situacions de risc.
  • Ser un espai per a les consultes anònimes, amb l’opció de deixar les dades de les persones afectades.

 

A banda de l’espai web www.totok.cat, el projecte ha suposat també el desenvolupament d’una eina tecnològica per a l’equip professional que atén les trucades i xats. La nova plataforma facilita l’atenció dels casos, permet atendre en les diverses modalitats de contacte i permetrà fer exportacions de dades que facilitin l’avaluació del servei.

 

Atenció a les violències contra la infància 24/7

Igual que el telèfon Infància Respon, Tot OK? és un servei públic, confidencial i gratuït que opera les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any, accessible per a professionals, ciutadans i especialment les víctimes que cerquen ajuda o orientació en l’àmbit de les violències contra la infància i l’adolescència.

Darrere Tot OK? hi ha l’equip que atén les trucades d’Infància Respon. Aquesta unitat està integrada per perfils professionals que inclouen psicòlogues, educadores socials, treballadores socials i pedagogues, que s’encarreguen d’oferir orientació, prevenció i detecció en situacions de risc o desemparament. Davant d’una situació de violència contra nens, nenes o adolescents, la Direcció General d’Atenció a la Infància i Adolescència (DGAIA) endega l’activació dels protocols que corresponguin i mobilitza l’equip a qui pertoqui actuar, segons la tipologia del cas.

 

Dades Infància Respon 116 111

El telèfon Infància Respon va començar a funcionar el 1997 i ha esdevingut una eina clau en al detecció, prevenció, protecció i benestar dels infants i adolescents.

Durant el 2024 el telèfon va rebre 11.028 trucades i l’any anterior en van ser 9.264. El 2023, més de la meitat dels contactes els van fer professionals (53%), la resta van ser de ciutadans i ciutadanes. Només el 6,7% del total van ser trucades d’infants o adolescents.

Les problemàtiques que s’aborden al servei inclouen el maltractament físic i psicològic, la negligència, l'abús sexual, l'assetjament escolar o el ciberassetjament, entre altres. A més, el servei també està disponible per a casos on els menors d'edat ja tenen seguiment de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència.

 

 

Circuit d’atenció

Davant una trucada, les professionals del servei recullen les dades bàsiques del cas. Si fan referència a un infant o adolescent amb expedient obert a la DGAIA, el servei fa el traspàs a l’Equip Funcional d’Infància corresponent.

Pel que fa a casos nous, orienten l’usuari o deriven el cas a altres serveis per garantir una resposta adequada i coordinada.

 

 

 

Below Content Viewlet

Document Actions