Per Nadal, consum responsable i conscient
Above Content Body
Content Core
Coincidint amb el Nadal, l’Agència Catalana del Consum posa en marxa la campanya La responsabilitat, el primer ingredient del consum, per conscienciar els consumidors i les consumidores de la necessitat de consumir de manera responsable i conscient. Per tant, com a persones consumidores que som des que ens llevem fins que anem a dormir, és important que estiguem informades, siguem exigents i també responsables.
Totes les nostres decisions de consum tenen efectes positius i negatius en la nostra vida i el nostre entorn: sobre l’estabilitat de la nostra economia familiar, la sostenibilitat ambiental, l’educació i els valors que transmetem als nostres fills i les nostres filles, etc. Per això la campanya destaca que “prendre la decisió adequada és el primer ingredient del consum”.
En definitiva, per celebrar el Nadal de manera responsable, segura i sostenible cal que fem un consum conscient, és a dir, amb ple coneixement de les opcions que tenim al nostre abast i triant aquelles que ens donen més garanties.
Els ingredients principals d’un consum responsable i conscient són:
Reflexió
Un consum reflexiu ens permet preveure quin producte necessitem adquirir o quin servei ens cal contractar i comparar-ne les característiques i el preu. D’aquesta manera, evitem compres impulsives i poc satisfactòries.
A més, amb una compra planificada controlem millor les despeses perquè podem adaptar-nos al pressupost disponible, així evitem problemes com ara el sobreendeutament.
Sostenibilitat
Les claus del consum sostenible són diverses: la compra de productes ecològics o de proximitat; la reducció de residus optant per productes reutilitzables, reciclats o reciclables o l’ús eficient i responsable de l’energia, entre d’altres.
Amb totes aquestes accions ajudem a minimitzar l’impacte mediambiental del consum i contribuïm a la creació d’un futur més sostenible.
Solidaritat
El comerç just és una forma alternativa de comerç que es basa en la producció, la distribució i la comercialització dels productes tenint en compte criteris ètics.
D’aquesta manera ajudem al desenvolupament sostenible de les economies més desfavorides, amb l’objectiu d’assolir relacions més equitatives entre els països pobres i els països rics del nostre planeta.
Igualtat de gènere
La publicitat continua utilitzant estereotips de gènere per a la promoció i la venda de productes i serveis. El sexisme és especialment present en la publicitat de les joguines: n’hi ha que se segueixen considerant exclusives per a nenes i d’altres que només s’adrecen als nens.
Consumir amb responsabilitat també és lluitar contra la desigualtat de gènere.