El Ple aprova la reducció del deute de La Pinassa i el nou servei d'atenció a la gent gran
Above Content Body
Content Core
La Sala de Sessions de l’Ajuntament de Premià de Dalt va acollir aquest dilluns 20 de juliol de 2026 el ple ordinari municipal, una sessió presidida pel primer tinent d’alcalde, Alejandro Costa Urigoitia, davant l’absència de l’alcalde, Josep Triadó Bergés, i també del regidor de Veïns, Aitor Sánchez Yelo.
La sessió va començar amb l’informe de regidories. Javier Sallent, adjunt a Habitatge, va informar sobre les reunions mantingudes amb les persones interessades en la promoció d’habitatge de protecció oficial prevista a Can Nolla, que inclourà 116 habitatges de venda i lloguer. Per la seva banda, Ramon Golart va repassar les activitats culturals programades al municipi i Aleix Casanova va avançar que el DiverJove se celebrarà el 19 de setembre, a més d’informar sobre les activitats d’estiu, les matriculacions als serveis educatius municipals i el procés d’inscripció a la ludoteca La Xarranca.
En l’àmbit econòmic, Alejandro Costa va donar compte dels informes d’Intervenció i Tresoreria referents al període mitjà de pagament i la morositat corresponents al primer trimestre de 2026. Posteriorment, l’acta de la sessió anterior va quedar aprovada per unanimitat.
Entre els punts destacats de l’ordre del dia, el plenari va aprovar per unanimitat l’adhesió a la Comissió Consultiva Comarcal de la Taula de Rieres del Maresme, un òrgan de cooperació supramunicipal que treballa en la planificació i gestió de les rieres de la comarca.
També va rebre el suport unànime la modificació pressupostària destinada a transferir 2 milions d’euros del romanent de tresoreria per amortitzar el deute hipotecari de la societat municipal La Pinassa. Costa va defensar la mesura explicant que permetrà “tendir cap al deute zero de la societat i estalviar-nos els interessos del seu préstec hipotecari que estan entre 85.000 i 90.000 euros”. Des d’ERC, Roger Pinyana va recordar que aquesta operació “ja s’havia demanat al Consell d’Administració de la societat” i va considerar que “s’havia d’haver fet abans”.
El plenari també va aprovar una segona modificació pressupostària per valor de 500.000 euros destinada a finançar obres de reposició de la via pública amb recursos propis, evitant així la contractació d’un préstec previst inicialment. La proposta va prosperar amb l’abstenció d’ERC. La regidora Sara Pellicer, de Veïns, va destacar que “és important fer un bon manteniment de la via pública”.
Pel que fa a altres acords, es va aprovar el reconeixement extrajudicial de crèdits amb els vots favorables del govern i l’abstenció dels grups de l’oposició. També es van aprovar per unanimitat la xifra oficial de població a 1 de gener de 2026, que se situa en 10.673 habitants, i les festes locals per a l’any 2027, que seran el 17 de maig i el 29 de juny.
Una altra aprovació unànime va ser la modificació definitiva de l’ordenança d’estacionament d’autocaravanes. El regidor de Seguretat Ciutadana va explicar que s’havia rebut una al·legació durant el període d’exposició pública, però que havia estat desestimada. Segons va assenyalar, “aquesta és una ordenança viva i anirà evolucionant amb diferents noves modificacions”.
Servei públic per a la gent gran
Abans del debat de les mocions, el ple va incorporar per urgència l’aprovació de l’encàrrec de gestió del futur servei públic d’atenció integral a la gent gran SAIAR-RESPIR a l’empresa pública SUMAR, Serveis Públics d’Acció Social de Catalunya.
Alejandro Costa va defensar la proposta destacant que es tracta d’“un servei públic de l’Ajuntament que gestionarà una altra empresa pública, Sumar, qui presta aquest tipus de serveis a més de cinquanta municipis de Catalunya”. El regidor va explicar que el servei comptarà amb 25 places, 20 de concertades i 5 de privades, i va reconèixer que serà deficitari: “L’Ajuntament té la voluntat política d’assumir-lo. Serà d’uns 60.000 euros”. També va remarcar que “la vocació és arribar a les famílies més vulnerables del municipi amb serveis d’excel·lència”.
Des d’ERC, Roger Pinyana va anunciar el vot favorable del seu grup perquè “s’ha ampliat i millorat l’espai i és un servei necessari”. El punt va quedar aprovat per unanimitat.
Les mocions
En l’apartat de mocions, tots els grups van donar suport a una proposta impulsada per Som Impuls, ERC i els regidors no adscrits per reclamar a la Generalitat un finançament suficient del primer cicle d’educació infantil. Pinyana va criticar que “amb els anuncis que fa sembla que la Generalitat ho pagui tot i no és així”, mentre que el portaveu socialista, Ginés Marín, va assegurar que “compartim l’objectiu” i que la iniciativa s’emmarca en la línia de treball que ja desenvolupa el Govern.
També va obtenir el suport unànime la moció d’ERC per commemorar els cinquanta anys de la fi de la dictadura franquista i reconèixer les víctimes del cop d’estat, la guerra i la dictadura. Roger Pinyana va defensar la necessitat de preservar la memòria democràtica davant “l’auge de l’extrema dreta”. Des del govern, Ramon Golart va avançar l’organització de diverses activitats culturals i divulgatives vinculades a aquesta commemoració.
L’única proposta que no va prosperar va ser la moció de Veïns per implantar un registre d’ADN caní al municipi. Sara Pellicer va argumentar que la mesura representaria “un salt qualitatiu per combatre l’incivisme” relacionat amb els excrements a la via pública. ERC hi va donar suport, però el govern municipal hi va votar en contra. Ginés Marín va justificar el rebuig afirmant que la proposta no incorporava “cap estudi ni memòria econòmica” i que comportaria costos importants. En la mateixa línia, Ramon Golart va assenyalar les dificultats d’aplicació del sistema i va apostar per reforçar les campanyes de sensibilització ciutadana.
En el torn de precs i preguntes, ERC va interessar-se per les subvencions del Pla de Barris, el transport públic i els refugis climàtics, mentre que Veïns va formular qüestions relacionades amb la neteja viària, el manteniment de carrers, les fumigacions, equipaments municipals i diferents projectes urbanístics i esportius.
El pròxim ple ordinari de la Corporació està previst per al mes de setembre.