Comença la prohibició de fer foc al bosc amb una vegetació més seca que mai a Catalunya
Above Content Body
Content Core
A partir d’aquest divendres, 15 de març, s'inicia la prohibició de fer foc sense autorització per totes aquelles activitats amb risc d’incendi que es duguin a terme a menys de 500 metres de terreny forestal.
Cal una autorització per fer activitats amb risc d’incendi forestal
Les activitats amb risc d’incendi forestal són aquelles accions o pràctiques que poden desencadenar un incendi en zones forestals o altres àrees naturals. Involucren la generació de foc, deflagracions o espurnes en entorns propicis per a la propagació dels incendis, i requereixen supervisió i precaució per prevenir afectacions ambientals i protegir la seguretat pública. Aquestes activitats poden ser focs d’esbarjos, fogueres i barbacoes, cremes de residus vegetals o activitats pirotècnies, entre d’altres.
L’any 2023, s’ha superat la xifra de 50.000 activitats autoritzades a l’època d’alt risc i 100.000 comunicades fora d’aquesta època.
Les sol·licituds d’aquestes activitats es poden tramitar per Internet mitjançant el nou Formulari web específic i presencialment a les oficines que el Departament d’Acció Climàtica té a totes les comarques.
Aquesta prohibició, recollida en el Decret 64/1995, té com a objectiu establir una sèrie de mesures per prevenir els incendis forestals. La norma regula que en els terrenys forestals, estiguin o no poblats d’espècies arbòries, i en la franja de 500 metres que els envolta no es pot encendre foc sigui quina en sigui la finalitat.
La sequera dels boscos s’evidencia en la major part del territori
L’actual sequera està portant la vegetació a una situació límit de decaïment i mortalitat mai vistes en extensió i distribució a molts indrets del país. Els boscos estan rebent un fort impacte per la climatologia (sequera, perforadors, pedregades, els últims grans incendis). Des de fa anys, s’observen diferents espècies que estan morint. Aquesta situació és acumulativa durant els últims anys i cal tenir en compte que moltes masses afectades, encara que no estiguin totalment mortes, ja no es recuperen, i, contràriament, afavoreixen noves afectacions a les masses del voltant cada any més dèbils. Els arbres secs i morts per sequera encara que plogui no es recuperen i són combustible que en cas d’incendi crema amb molta més facilitat.